Johann Sebastian Bach: Concertos

Műsorismertető

Johann Sebastian Bachnak —a hat Brandenburgi versenyt, a töredékeket és az átiratokat is ideszámítva— huszonöt versenyművéről van tudomásunk, de szinte bizonyosra vehető, hogy számos elveszett. A weimari évek alatt Bach dokumentálhatóan sokat foglalkozott az olasz concerto-stílussal, igaz, egyetlen versenyműve sem datálható minden kétséget kizáróan ebből az időszakból. Valószínűleg a Köthenben töltött hat év (1717—23) idején keletkezett a versenyművek java (a brandenburgiak biztosan), de ezeket —három kivételével— csak a már Lipcsében készített csembalóverseny-átiratok formájában ismerjük, az eredetiek elvesztek. A felvételen hallható három versenymű közül kettő is billentyűs verzió alapján készített rekonstrukció: az F-dúr concerto az E-dúr (BWV 1053), a C-dúr concerto pedig az A-dúr csembalóverseny (BWV 1055) átirata; az eredeti szólóhangszerek valószínűleg oboa, illetve oboa d’amore lehettek. A d-moll versenyműnek nem csupán az eredeti, oboaverseny változata veszett el, de a ránkmaradt csembalóverseny (BWV 1059) is töredékes (mintegy kilenc ütemnyi). Szerencsére azonban ebből is megállapítható a 35-ös számú templomi kantáta („Geist und Seele wird verwirret”) bizonyos tételeivel való azonossága. Arnold Mehl rekonstrukciója nyomán a concerto első és harmadik tétele a kétrészes kantáta két nyitószinfóniájából származik, a lassú tétel pedig az f-moll csembalóverseny (BWV 1056) —eredetileg valószínűleg hegedűverseny— Largójának az átirata.

Zsoldos Dávid

Vissza a lemezhez »

Kattintson a borítóképre a nagyobb méretben való megtekintéshez!

Consort Zenei Alapítvány

Lachegyi Imre a Consort Zenei Alapítvány elnöke és egyben az alapítvány által szervezett koncertek és kiadott lemezek egyik fő közreműködője.

Az alapítvány honlapja »

Kövesse az alapítványt a Facebookon »